Lad os tale om metrics

Dit team eller organisation er allerede godt kørende med de nye “ways of working” og I har en klar fornemmelse at I er begyndt at levere værdi for kunden. På det her tidspunkt, risikerer man at blive lidt selvglæde og tilfredse med de klassiske metrics: velocity af sprints, antallet af user stories of features leveret, minimering af cycle time / lead time, overholdelse af WiP limits. Ovenstående er output metrics, som kigger bagud og som de fortæller at din organisation har leveret noget, men de er desværre ikke så god til at måle om der leveres reel værdi til en slutkunde over en længere periode!

Det kan betale sig at tænke på andre former for metrics: outcome metrics, som måler effekten og værdi for kunden. Outcome metrics fortæller dig om der leveres noget af reel værdi – der er en verden til forskel mellem de simple ligetil output metrics og det med at finde den rette outcome metric.

Der findes forskellige tilgange her, men en som jeg anbefaler er at du læser følgende blog – Ja, det er jo faktisk en helt gratis bog om hvordan du og din organisation kan finde den ene outcome metric som binder sammen jeres leverancer med outcomes og business benefits i den anden ende: den hedder “North Star”… God læselyst her: https://amplitude.com/north-star

Skriv et svar

Translate now! »